Overweegt u onderzoek onder uw personeel naar wat een ieder zijn/ haar kwaliteiten zijn? Per individu of op afdelingsniveau? Als loopbaancoach in transport weet ik wel wat planning of supply chain inhoudt.
Hoe handig, als u begrepen wordt? Als uw medewerkers het idee hebben met een senior figuur te spreken. Dat komt toch de geloofwaardigheid ten goede? Ik begrijp hoe intensief, uitdagend, competitief internationaal of nationaal vervoer is, dat praat toch wel zo prettig. Geen theoretisch gedoe, maar lekkere praktijkgerichte vragen, met een goede begrijpbare analyse tot gevolg. Ik ben wars van kapsones, gewoon lekker hard samen werken en die klant optimaal servicen tegen acceptabele kosten.
Re-integratie 1e/ 2e spoor binnen Internationaal/ Nationaal Transport & Logistiek.
Met 30 jaar werkervaring (interne & externe klantgerichtheid) binnen het internationaal transport, snap ik de essentie van goede declaranten, planning, inkoop, procurement, verkoop, financieel (accounts payable, receivable), supply chain management, data-analisten. Vooral die laatsten worden steeds vaker gevraagd en ingezet. Theoretische en praktische modellen. Ik begrijp tegenstrijdige belangen of uitkomsten. Breng graag de praktijk naar voren. Zo ziet menig klant (consument of bedrijf) de “last mile” vaak als het gezicht van de vervoerder/ LSP.
Voormalig Contract en (Key) Account manager bij TNT Express, toenmalig de nr. 4 speler in de wereldwijde champions league.
Als oud medewerker van onder meer Malenstein (Vos Logistics Ede), Scansped (Schenker Ede & Tilburg) en TNT (Arnhem-Duiven/ Utrecht-Houten/ Schiphol-Hoofddorp) had ik heel veel contact met de interne organisatie en de externe klantorganisatie. Voor mij was de externe en interne klant even belangrijk. Ik zit 30 jaar in de luchtvracht, express, post, pakketten, groupage & deelladingen door de lucht, of over de weg, of een combi. Expediteurs, vervoerders, in-/ outsourcing van diensten. Multinationals, landelijke en regionale klanten.
Ik (Ton Put) heb ook na mijn TNT tijd me nog laten updaten via de cursus Logistiek Management bij Business Universiteit Nyenrode, sept-okt 2020, daarnaast ben ik ook tot Register loopbaanprofessional van de NOLOC door ontwikkeld. Ik sta middenin de uitdagingen voor 2023, 2024 en verderop in de tijd. Lees nog frequent transport gerelateerde artikelen. In Q2-2023 heb ik me over de Nieuwe Koers Poortwachter (re-integratie 1e & 2e spoor) laten bijpraten.
Uw loopbaancoach in transport, regeren is vooruitzien, meten = weten.
SWOT-analyses maak ik per medewerker of afdeling. Ik wil met u preventief werken. Voorkom onaangename, onverwachte kosten en blijf baas in eigen onderneming. Voorkom outplacement, ziekteverzuim of re-integraties. Ik wil personeelsissues minimaliseren en kijk naar toekomstperspectief. Ik maak inzichtelijk “wie heeft waar behoefte aan”. Onbalans tussen werken-privé. Preventief zijn voorkomt (onaangename) verrassingen.
Als Loopbaancoach in Transport ben ik één van de weinigen of enige, ik ben ze nog niet tegengekomen, die onderzoek naar specifieke en generieke kwaliteiten kan doen.
Binnen Nieuwe Koers Poortwachter zit het Plan van Aanpak inclusief persoonsprofiel, zoekprofiel en hulp bij solliciteren. Niet heel anders als de “gebruikelijke” SWOT-analyse waarbij Persoonlijkheidsanalyse en Marktanalyse vergelijkbaar zijn.
Bewust maken van onbewuste (verborgen) talenten onder uw personeel:
Die SWOT-analyse helpt u bij beoordeling buiten of naast de huidige functie. Misschien zit die goede nieuwe planner nu voor u op de vrachtwagen. Dat kan ook voor sales gelden. Die klantvriendelijke chauffeur of loods medewerker stuurt in het weekend misschien wel een heel team aan, of zij de marketingmedewerker bepaalt thuis misschien wel hoe alles in het gezin en met vrienden en familie gaat.
Ik breng sterke en zwakke punten van de werknemers in kaart. Verricht als het ware een SWOT-analyse van uw mensen. Wat biedt het eigen bedrijf (interne doorstroom) of anderen (risico op uit dienst treden, misschien wel naar de concurrent). Kunt u goede mensen behouden? Kunt u goede mensen aantrekken? Heeft u mensen die er al lang zitten en misschien beter elders aan het werk zouden kunnen gaan? Zet mij in.
Soft en hard skills van uw mensen:
Mag ik u helpen met de interne doorstroom van personeel? Ik richt mij als loopbaancoach in transport, vooral op de kantoorbanen. Ik snap veranderingen in de business modellen. Snap de veranderende functie-inhoud voor de medewerkers. De markt verandert en uw medewerkers en bedrijfsvoering moeten daar op voorbereid zijn. Ook in de business-to-business zal de druk van social media alleen maar toenemen.
Met mij bereikt u meer inzicht in wat de intrinsieke motivatie van de medewerkers is. U krijgt inzicht in knelpunten in het personeelsbeleid. Want stel u medewerkers op cruciale plaatsen ziet vertrekken, wat betekent dat voor de continuïteit van uw vestiging/ bedrijf?
Loopbaancoach in transport stelt andere eisen aan de loopbaancoach.
- Regeren is vooruitzien.
- Flexibiliteit essentieel.
- Bent u voldoende flexibel met uw afdeling/ organisatie
- Proactief op alle vlakken, alternatieven al in huis hebben
- Ik heb met vele functies in de branche te maken gehad. Succesvol doordat we elkaars verantwoordelijkheden en taken kenden. Re-integratie 1e & 2e spoor zie ik met vertrouwen tegemoet.
Naar mijn mening is juist in het (inter-) nationale transport de praktijkgerichte aanpak het meest succesvol. Dan moet er wel wederzijds begrip zijn.
Kijk ook wat kwaliteitenonderzoek nog meer kan opleveren binnen uw branche: https://aclassloopbaancoaching.nl/kwaliteiten-onderzoek-voordelen-werkgever/
Moet u besparen op de uitgaven? Wie is er echt onmisbaar?
Hakt Covid19 er ook bij uw bedrijf hard in? Wie zijn dan nu en straks de cruciale pionnen in uw bedrijf? Een loopbaancoach in transport is juist nu prettig. Weinig gewenningstijd nodig! Snel inzetbaar, snel schakelen. Genoten tegemoetkomingen worden gewoon worden terugbetaald. Kadootjes bestaan niet.
Kom in actie, voorkom langdurig ziekteverzuim, kostbare 2e spoor re-integratie of outplacementprojecten. Zet mij juist nu tijdig als loopbaancoach in transport in. ton@aclassloopbaancoaching.nl
Als loopbaancoach in transport werk ik ook graag vertrouwelijk.
U bent de opdrachtgever. Persoonlijke gesprekken kunnen alleen interessant zijn als medewerkers en u als opdrachtgever vrij uit met mij kan praten. Ik snap de risico’s van overstappen van goede werknemers naar de concurrentie. Wat is hun toegevoegde waarde en waarmee wilt u zich verder als organisatie onderscheiden/ ontwikkelen?
Loopbaancoach in transport, ziet u al de aanknopingspunten? Stel niet uit, neem nu contact op. Maak een vrijblijvende kennismakingsafspraak: ton@aclassloopbaancoaching.nl of vul het contactformulier in of bel gewoon 06-30 318 195.
Mijn werkervaring vindt u op LinkedIn. Aanvullend:
Ik heb jarenlange ervaring in het internationale transport/ vervoer waarbij ik . Ik heb met organisaties als Post NL, Assendia (toen Swiss Post), Ceva Logistics, DHL Supply Chain, Modus Link, maar ook met kleinere bedrijven zoals Almax Logistics, PPCL en Smart Logistics voor vele verladers samengewerkt. Ik begrijp de vele verschillende bedrijfsculturen. Heb oog voor stakeholders.
Ik voel de verschillen tussen (generaliserend) het familiebedrijf en een beursgenoteerd bedrijf, begrijp de provinciale nuchterheid en het gejaagdere Randstedelijke en de vele regionale verschillen. In Twente en Gelderland is de sfeer toch vaak anders dan in Utrecht/ Amsterdam/ Rotterdam. Ik schaar Brabanders en Limburgers dichter bij Nijmegen dan Nieuwegein. Juist de afwijking op de “regels” vind ik dan ook weer interessant. Mensen zijn uniek, bedrijven vaak ook.
Oude werkgevers van mij onder meer: Schenker (voormalig Scansped), Vos Logistics (voormalig Malenstein) en TNT Express (tegenwoordig Fedex). Ik heb ook nog een jaar voor een klein familiebedrijfje DH Trans (nu vallend binnen de Rabelink Group) gewerkt. Vanzelfsprekend begrijp ik dat een MKB-bedrijf een andere benadering dan een multinational nodig heeft.
Geografisch zwaartepunt in de provincies Gelderland, Utrecht en Overijssel. Het betreft vooral “bedrijven” die wat meer dan gemiddeld te versturen hebben. Daarnaast behoorden ook facilitair bedrijven van Ziekenhuizen, Universiteiten en (semi-) Overheden tot mijn klantenkring. Op projectbasis verzorg ik nog (graag) opdrachten. Ik ben kind aan huis bij DVVO, Militaire Post Organisatie en Bureau Inkoop.
Voorkom stroperige overheidsbemoeienis rondom re-integratie. U bepaalt/ betaalt toch liever zelf?
Voorkom ziekteverzuim als gevolg van ontevreden of gestreste medewerkers. Ik verschaf helderheid over het wel en wee van uw personeel, uiteraard rekening houdend met de privacywetgeving. Ik rapporteer situationeel, conform wat overeengekomen wordt, zoals een grafiek m.b.t de huidige situatie en dat afgezet op toekomst (-perspectief). Voorkom ziektekosten, onnodige andere kosten, als A Class Loopbaancoach bied ik u transparantie zoals:
- Eén aanname som, één factuur, denk aan evt. PO nummer vooraf.
- Geen onverwachte kosten achteraf.
- Eén aanspreekpunt: Ik, Ton Put, ben uw casemanager en behandel de aanvraag.
Spreekt dit u aan?
Stuur uw (aan-) vraag naar ton@aclassloopbaancoaching.nl, of vul het contactformulier in.
Waarom kiest u nog meer voor A-Class Loopbaancoaching?
- Kennis van vele bedrijfsculturen en onderhandelingen op operationeel en vooral tactisch en strategisch niveau.
- Voor mij is het uitgangspunt altijd: Win-Win, zowel u als opdrachtgever/ werkgever als de betreffende werknemer (s) moeten prettig op ieder traject terugkijken.
- Uw investeren moet renderen. Mijn grote netwerk in transport geeft meer kans op succesvolle plaatsing bij re-integratie 2e spoor (plaatsing elders, buiten eigen organisatie) en 1e spoor (eigen organisatie).
- Ik begrijp de culturele verschillen tussen Management van een MKB-er en Middel en Hoger Management van beursgenoteerde bedrijven. De spanningen tussen hoofdkantoor en de vooruitgeschoven locaties.
- Werkgever – Ton – Kandidaat dus: 1 op 1 op 1, waardoor u ideaal op de hoogte kan worden gehouden.
- De passie om een kandidaat goed te begeleiden komt uit mijn eigen enthousiasme voort, om mensen beter te laten functioneren & gezamenlijk doelen te bereiken. Mijn drive werkt aanstekelijk.
Loopbaancoach-transport vraagt om specifieke en generieke onderzoeken. Dit zijn mijn tools voor interne loopbaantrajecten:
- Onderstaande testen worden situationeel toegepast ter ondersteuning van de gesprekken:
- allergieën, interesses, passies, competenties, kernwaarden
- loopbaanwaarden, loopbaanankers, werkwaarden, motieven
- Quick Big Five persoonlijkheidstest, ook de bekende DISC gerelateerd aan leiderschapsrollen
- timemanagement conform Convey/ Eisenhower
- 360 Graden Feedbackmethode (Denken anderen net zo over jou als jijzelf?)
- uitwerking theorieën Kolb, Ofman, McClelland (ijsberg) & Pyramide van Bateson.
- Persoonlijkheidsanalyse rekening houdend met de persoonlijke situatie, loopbaanankers & drijfveren. Wat levert dit een potentiële werkgever op.
- Marktanalyse waarbij naar het loopbaanperspectief wordt gekeken. Welke type bedrijven passen hem of haar en waar is passend werk vindbaar.
Kom nu in actie, zorg dat u weet, wat u van het huidige personeel kunt verwachten. Ik ben als buitenstaander veel minder “bedreigend” dan de leidinggevende. Profiteer daar van. ton@aclassloopbaancoaching.nl. Deze site is een activiteit van https://aclassbusiness.nl/diensten/